zaterdag 19 april 2014

Tekst op canvas

Momenteel ben ik even niet aan het haken of aan het breien ik had zo iets leuks gevonden op het internet dat ik dat moest gaan proberen.
Je kent ze vast wel de leuke gedichten die op canvas staan en ik las dat je dit ook zelf kan doen dus aan de slag gegaan.

Ondertussen liggen er 4 schildersdoeken (gelukkig van de Action) in de container. wat een ellende het wou hier niet lukken. Vanmiddag toch nog maar een poging gedaan had nog een oude doek liggen van mijn schilder periode. dus maar een tekst uitgeprint (in spiegelbeeld) en erop gezet.

Eerste paar x deed ik het met Gesso en met houtlijm. beide keren wou dit niet. Had ook gelezen dat het met Mod Podge wou lukken dus wie niet waagt wie niet wint, en ja hoor eindelijk het is zo goed als gelukt.

Hoe ga je te werk?
je print datgeen uit in spiegelbeeld wat je graag op je canvas doek wilt hebben. smeert of de doek in of je papier (pod modge) daar waar de tekst zit en legt het papier op de schildersdoek. beetje gladstrijken niet zo ver dat alle lijm er onder weer uit komt. Laat het goed drogen de ene zegt een hele nacht en de ander is na een half uur droog (incl föhn) ik heb het 4 uren laten drogen vanmiddag en vanavond licht gerult (doek beetje nat maken en voorzichtig, echt super voorzichtig laagje voor laagje met je vinger het papier afrullen, denk erom niet te hard want je rult zo het inkt er vanaf. Denk er ook om dat je je doek niet te nat maakt want zo kan ook je inkt gaan uitlopen dit heb ik dus nu ook een klein beetje.

Na het rullen had ik nog wat papier zitten het is nog wat wit zoals je ziet. Advies was wat ik op internet allemaal las, niet verder rullen want dan rul je dus ook je tekst er vanaf. Maar moest het insmeren met (baby) olie zo gezegd zo gedaan in een paar uur tijd zal dan het papier wegtrekken. na een half uurtje zag het er bij mij zo uit.


Ben benieuwd hoe het er morgen ochtend uitziet is het redelijk geslaagd dan heb ik een mooie 50x50 doek en ga ik daar een mooi toepasselijk verhaaltje van mij op zetten.

6 opmerkingen:

  1. Knap gedaan, ook ik hou van zulke dingen, maar dit zelf doen lijkt me een heel gedoe. Heel goed gelukt vind ik!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat ben jij een duizend poot, Het lijkt mij ook geweldig om dat te maken maar ik heb al zoveel moois te maken, maar wie weet!
    Het ziet er wel prachtig uit, succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan. Heb je dat doek eerst geverft zo ja met welke verf is dat gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit doek is geverfd Ja gewoon met verf van de action weet zo even niet meer welke want dat is al jaren geleden. Gebruikte het altijd als onderlaag voor olie verf het is wel acryl hoor

      Verwijderen
  4. Heel leuk gedaan!! Waarom gebruik je teksten op doek, wat is hiervoor jou motivatie voor. Hier ben ik erg benieuwd naar ik doe hier namelijk een werkstuk over. Ik zal het erg leuk vinden als je reageert. Groetjes, Noor

    BeantwoordenVerwijderen